Bestill time

Du kan bestille time på telefon,
sms, eller e-post.
 

Følg oss på sosiale medier

Følg Søvnklinikken på sosiale medier:

    

Åpningstider

Avdeling Oslo holder til på Domus & Medicus i Pilestredet park 7 på St. Hanshaugen.

Avdeling Asker holder til på Helsehjørnet på Nesbru.

Man - fre09:00 - 18:00
Lør - SønEtter avtale

Søvnklinikken

En naturlig vei til bedre søvn

Å SOVE BRA er viktig for en god helse. Folkehelseinstituttet omtaler søvnproblemer som et av landets mest undervurderte folkehelseproblem. Nærmere 85 % av de som lider av kronisk insomni forblir ubehandlet for sin tilstand.

I FØLGE VG går mer enn 500.000 nordmenn på sovetabletter. Årlig koster søvnvansker samfunnet mer enn 280 millioner kroner.

PÅ SØVNKLINIKKEN arbeider vi med alle typer søvnproblemer og bruker nevrorefleksologi som behandlingsform.

VIA NERVEPUNKTER i huden jobber vi systematisk med å stimulere nervesystemet for kontrollere og optimalisere kroppens indre systemer og kjemi. Vi kan for eksempel sette i gang spinalvæsken, påvirke hjernens innsovningssenter eller redusere stresshormoner. Nevrorefleksologi er en ny behandligsform som er forsket fram i Norge de siste 30 årene.

VÅRE TERAPEUTER er medlem av Refleksologforeningen, en utøver organisasjon godkjent av Helsedirektoratet.

LES MER HER:

8 tips til bedre søvn

Søvnproblemer er et av Norges største folkehelseproblem. En halv million nordmenn tar tabletter for å sove.
Her er noen konkrete tips som du kan gjøre hjemme for å tilrettelegge for en god søvn.

LES MER

Unngå skjermer

Vi er avhengig av mørke om kvelden for å tillate utskillelsen av søvnhormonet melatonin. Blått lys fra LED-skjermer som smarttelefoner, TV og datamaskiner lurer hjernen til å tro at det er dag, og hindrer deg i sovne.

 


Regelmessig mosjon

Å være i fysisk aktivitet i løpet av dagen gjør kroppen sliten og øker kroppens produksjon av serotonin, som søvnhormonet melatonin dannes av. Men husk å ikke trene for sent på kvelden.

Kjølig soverom

Mange har et soverom som er for varmt. En optimal sovetemperatur er på omkring 18,5 grader celsius. Grunnen er at kroppen må senke kjernetemperaturen med 1-2 grader for å oppnå en god søvn.

 


Ikke ligg våken

Dersom du ikke får sove innen en halv time, stå opp og gå ut av rommet. Les en bok eller gjør noe annet tankeløst. Hvis du stresser i senga skaper du negative assosiasjoner og forbinder det med et sted du ikke får sove.

 

Lag en rutine

Jo mer konsistent du er på leggetidspunktet, jo raskere kjenner kroppen igjen når det er på tide å utskille melatonin og skru av hjernen. Legg deg og stå opp til samme tid, selv i helgene.

 
 


Avslapnings- teknikk

Hvis du er engstelig for søvnen vil kroppen produsere stresshormonet kortisol, som gjør at du ikke får sove. Prøv å få hver kroppsdel til å slappe av en del av gangen. Start med tærne og jobb deg gradvis oppover.

Stillhet

Det er viktig å ha et stille soverom. Forskning viser at bare en bil som passerer utenfor soveromsvinduet kan bidra til å øke kortisolnivået i kroppen. Bruk ørepropper dersom du bor i et bråkete miljø.

 


Unngå stimulanter

Mange tror at alkohol hjelper til å sovne, men faktumet er at alkoholen kun slår ut hjernen, og ikke lar kroppen falle naturlig i søvn. Koffein kan på sin side være med å blokkere den dype REM-søvnen, slik at man ikke blir uthvilt neste morgen.

Slik fungerer nevrorefleksologi

Nevrorefleksologi har blitt utviklet gjennom empirisk forskning i Norge de siste 30 årene. Behandlingsformen nyttegjør seg av kroppens eget kommunikasjonssystem for å øke reparasjonsprosesser og optimalisere kroppens funksjoner.

Sett opp en avtale

Ta kontakt med oss for en uforpliktende samtale eller bestill time for behandling.

Pris: 700 kroner per time. 600 kroner for barn og studenter.

Våre terapeuter er utdannet ved Medika Nova, Norges ledende skole innen nevrorefleksologi. Og er medlem av Refleksologforeningen, en utøverorganisasjon godkjent av Helsedirektoratet.

OSLO: +47 22 60 18 00
ASKER: +47 66 77 77 88
post@sovbra.no

Blogg siste innlegg

Read More